Please Continue, de Roger Bernat: nihil novum sub sole (res de nou sota el sol)

No he tingut l’ocasió de veure de manera completa Please Continue (només n’he vist la segona jornada en streaming), la versió d’un judici formal a Hamlet que Roger Bernat i l’holandès Yan Duyvendak han presentat a Girona en el marc del festival Temporada Alta. En aquest judici s’analitzen els motius que van dur Hamlet a matar Poloni i a través dels interrogatoris que fiscal i advocada fan als diversos testimonis del cas, la personalitat de Hamlet és analitzada i finalment un jurat popular (el públic) acaba emetent un veredicte de culpabilitat o innocència sobre el personatge.

Amb el desig de projectar el joc de ficció-realitat tan fidedignament com sigui possible, Bernat ofereix al públic tot un munt de detalls necessaris a l’hora de jutjar algú, però sovint força intranscendents pel que fa a l’anàlisi d’un personatge com Hamlet. Aquesta càrrega real de detalls formals propis d’una cort judicial fa que el ritme de l’obra sigui inexistent i que l’espectacle ens aboqui a un exercici plenament racional en què l’objectiu, com he dit, sigui l’anàlisi del personatge, bandejant tota possible emoció. Teatre-tesi a cavall entre el post-brechtisme i el Verbatim Theatre (teatre document postmodern), Roger Bernat de fet no innova res: aquest judici a Hamlet ja el va reproduir Ben Donenberg al Shakespeare Center de Los Angeles l’any 2011 i encara abans la Shakespeare Theatre Company l’any 2007. Aquesta companyia americana, de fet, ha convertit els seus mock trials anuals a personatges ficticis en tot un event (enguany sembla que li ha tocat a Don Quixot!), tal com podeu comprovar en el seu historial artístico-judicial:

http://www.shakespearetheatre.org/info/support/special-events/mock-trial

Durant l’hora i escaig que he estat contemplant el judici a Hamlet de Bernat he pogut comprovar com la complexitat de l’obra de Shakespeare, la seva polièdrica substància, el mecanisme d’orfebreria dramàtica que formen Hamlet, Claudi, Gertrud i Ofèlia (entre d’altres), queda tot plegat reduït exclusivament a l’atractiu que pugui generar la presumpta originalitat de la forma –originalitat molt presumpta atesos els precedents que acabo d’esmentar!– i la necessària complicitat del públic a l’hora d’interactuar en l’espectacle. Més enllà d’això, el buit. El buit i un profund avorriment.

Atès el rebombori que hi ha hagut a Londres amb el Hamlet de Benedict Cumberbatch –que espero que aviat puguem veure al cinema!– i el proper Hamlet de Pol López que veurem a Barcelona per primavera, quedo a l’espera d’una versió real del personatge més complex de l’obra de Shakespeare i deixar insubstancials experiments amb gasosa enrere. I per cert, posats a experimentar –amb gasosa o sense– fóra bo que com a mínim fóssim una mica més originals!

Anuncis

2 pensaments sobre “Please Continue, de Roger Bernat: nihil novum sub sole (res de nou sota el sol)

  1. Bona nit Jordi, una curiositat: has assistit mai a un judici? Sé que aquest fet (tot i haver “viscut” la representació a un centenar de quilòmetres de distancia no canviarà la teva percepció i respectable opinió del muntatge, però crec que és una dada a tenir en compte, Gràcies anticipades!

    Avanço : jo vaig asistir al “primer judici”, no al segon que vas veure

  2. Hola, Xavi. Moltes gràcies pel comentari. Doncs no, no he assistit mai a un judici i espero seguir sense haver d’assistir-ne a cap durant molt de temps! Però sí que he treballat i “assistit” a alguns Hamlets -d’ací i d’allà- i la meva percepció d’aquesta obra de Shakespeare és prou completa com per valorar (amb més encert o menys, com tothom) determinats muntatges.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s