La Cubana a Barcelona: ben retornats!

Every performance is a contrivance by its nature (W.S. Gilbert)

Era after era, the most vital theatrical experiences occur outside the legitimate places constructed for the purpose (Peter Brook)

Jordi Milán i Vicky Plana funden La Cubana a Sitges l’any 1980, tot seguint l’estela dels grups cooperatius que neixen en el tardofranquisme a l’ombra de la création collective francesa post-1968, com els Els Comediants o Els Joglars (no en va Albert Boadella rep part de la seva formació teatral a París de la mà d’un deixeble d’Étienne Decroux, com és Pierre Saragoussi, i Joan Font de Jacques Lecoq). La segona fornada de grups que segueixen el camí fressat per Joglars i Comediants neixen ja encetada la dècada dels vuitanta: El Tricicle, La fura dels Baus i La Cubana. La tradició de modernitat i d’avantguarda que ha impregnat de pràcticament sempre la millor escena catalana té part dels seus exemples en aquest teatre no convencional practicat per aquests grups al llarg dels darrers 30 anys.

Ja he escrit diverses vegades que Catalunya té una tradició teatral minsa i escapçada si es compara amb països, diguem-ne, normals. Amb tot, però, d’ençà de la llavor que va suposar en el seu moment la fundació de l’ADB i l’esclat (diminut en termes absoluts, però enorme en termes relatius) del teatre independent; l’exemple formatiu de l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual per contrast amb el llavors decadent i adotzenat Institut del Teatre –i que enllaça amb l’esperit de renovació i modernitat que els modernistes de les acaballes del XIX van conrear de la mà dels Rusiñol, Iglesias i, sobretot, Adrià Gual–, permetrà, tot plegat, reescriure un camí de modernitat per a l’escena catalana que ja no s’abandonarà.

Els Group Theatre catalans, doncs, ofereixen una bona mostra d’aquest esperit d’”homologació” amb el bo i millor del teatre contemporani i d’avantguarda occidental i La Cubana en forma part per mèrits propis. Si hi ha quelcom que caracteritza aquest grup és l’eclecticisme i l’hibridisme –formal i temàtic – dels seus variats i “cromàtics” espectacles. Partint d’un domini total i absolut de l’espai-temps (que manipulen a rampells meravellosament bé), juguen amb aquests dos elements subvertint la percepció de l’espectacle per part de l’audiència, destrossant quartes, cinquenes i sisenes parets i fent que les seves interpretacions envaeixin qualsevol espai no escènic. Això acondueix cap a un altre dels trets essencials del seu teatre: la imprescindible interactuació amb l’espectador, el qual esdevé un element més de l’espectacle.

Les diverses performances de La Cubana, doncs, beuen de manifestacions parateatrals com les festes populars, els vodevils, el circ, el teatre de carrer, i manipulen les estructures espectaculars convencionals –òpera, dansa…–, el llenguatge artístic –cinematogràfic, televisiu– per acabar oferint excel·lents i provocadors espectacles metateatrals d’arrel del tot festiva i popular on, com dic, la frontera entre espectacle i espectador queda més esbocinada que mai.

Per a Milán, el teatre suposa un “risc constant i diari, i l’embrancament en qualsevol espectacle ha de comportar sempre una aventura per a tot membre de l’entramat teatral”. No hi ha dubte que per a l’espectador, anar a veure un espectacle de La Cubana és realment una autèntica aventura. Aventura i entreteniment de la millor qualitat. I és justament per això que trobo una excel·lent notícia que el grup hagi retornat amb la vitalitat de sempre a l’escena barcelonina amb un nou espectacle, Campanades de boda (teatre Tívoli), que es representarà fins al 6 de maig. Per molts anys més, doncs, i nosaltres a gaudir-ne!

Anuncis

2 pensaments sobre “La Cubana a Barcelona: ben retornats!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s